Winacties op Facebook: alles wat je moet weten
In 2004 werd Facebook opgericht en niemand had toen kunnen voorspellen hoe groot het bedrijf zou worden. Tegenwoordig is het sociaal platform dan ook niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Waar Twitter flink inlevert in populariteit en gebruikers, groeit Facebook alleen maar door. In Nederland zijn er in 2017 zo'n 10,5 miljoen geregistreerde facebook accounts (Marketingfacts). Oftewel: een zeer interessante kans voor bedrijven. Met goed opgezette Facebook marketing kun je een groot gedeelte van je publiek op Facebook bereiken. Wij richten ons nu even op één veelgebruikte vorm van facebook marketing: de facebook winactie. Je ziet ze wellicht regelmatig voorbij komen op Facebook.
De vraag is alleen: mag dit? En bereik je op deze manier wat je wilt bereiken?
Wat zeggen de regels over Facebook winacties?
In de regels van Facebook staat dat het officieel niet is toegestaan om winacties via Facebook te organiseren waarbij gebruik wordt gemaakt van de functionaliteiten van Facebook. In andere woorden: officieel mag je niet vragen om de pagina te liken, het bericht te sharen etc. Dit wordt echter wel nog veelvuldig gedaan en tot nu toe zijn er naar ons weten geen cases bekend waarin Facebook actie heeft ondernomen tegen zulke winacties.
Hoe werkt Facebook?
Het is mogelijk dat winacties jouw bedrijfsprofiel en bereik schaden. Dit komt namelijk door de manier waarop Facebook functioneert.
- Het bericht wordt eerst getoond aan een selecte groep likers. Laten we voor het gemak even 100 mensen nemen. Vervolgens kijkt Facebook hoe deze mensen hierop reageren. Klikken ze op het bericht? Liken ze het? Reageren ze er op? Taggen ze vrienden? Delen ze het bericht?
- Aan de hand van deze interacties ziet Facebook of het een kwalitatief bericht is of niet. Bij (veel) interacties toont Facebook het bericht steeds aan een grotere groep likers.
- Als de interacties écht heel goed zijn, wordt het bericht ook (ver) buiten de groep likers getoond. Dit betekent dat het bericht viral gaat.
Het nadeel
Het nadeel van Facebook winacties is dat je een groot aantal likers krijgt die niet per se geïnteresseerd zijn in je bedrijf, product of dienst. Ze liken alleen omdat er iets te winnen valt. Zolang er dus winacties worden georganiseerd, kun je rekenen op interactie van deze likers. Zodra de winactie echter is afgelopen en je weer normale bedrijfsberichten gaat posten, zullen deze likers geen interactie meer vertonen met jouw berichten. Berichten zullen daardoor een zeer laag organisch bereik krijgen.
Zo is het dus mogelijk dat een bericht van een pagina met 5000 likes vele malen slechter presteert dan eenzelfde bericht van een pagina met 500 likes, wanneer de laatstgenoemde meer "goede" en geïnteresseerde likers heeft.
Het voordeel
Natuurlijk zitten er ook voordelen aan een facebook winactie. Het is vooralsnog de snelste en goedkoopste wijze om snel likes op te bouwen. Doordat er bepaalde voorwaarden aan de winactie worden gekoppeld, bijvoorbeeld het liken en sharen van het bericht, zijn er veel interacties op het bericht. Dit zorgt ervoor dat het al snel viral kan gaan, mits de prijs die men kan winnen interessant genoeg is. Daarnaast kun je een marketing boodschap in de winactie verpakken. Hierdoor wordt jouw boodschap mee verspreid met de winactie. Een (zelf verzonnen) voorbeeld:
Facebook winacties: wel of niet doen?
Is jouw doel om Facebook (ooit) organisch in te zetten als lead- of sales generator? In dat geval raden we het af om facebook winacties te organiseren. Het aantal ongeïnteresseerde likes wordt dan te hoog. Hierdoor verliezen organische berichten die klanten moeten binnenhalen hun organische bereik. De enige manier om dan nog te scoren met sales berichten en potentiële klanten binnen te halen, is via advertenties.
Is het doel om zoveel mogelijk naamsbekendheid te verkrijgen op Facebook? In dat geval is een winactie een prima manier om veel mensen te bereiken. Het is dan wel bijna noodzakelijk dat je regelmatig winacties blijft organiseren om het bereik hoog te houden en de likers "tevreden" te houden.
Sneller meer likes zonder winacties?
Het is mogelijk om relatief snel goede en "geïnteresseerde" likes op jouw bedrijfspagina te genereren. Dit kan op twee manieren:
-
Advertenties. Deze worden zodanig opgezet dat ze worden getoond aan mensen die interesse hebben in je product of dienst. Wanneer je doorgaat met het plaatsen van leuke en kwalitatieve Facebook content die tevens interessant is voor jouw doelgroep, zal het aantal likes toenemen.
-
Remarketing. Potentiële klanten die jouw website hebben bezocht, zien op Facebook een advertentie waarin ze worden uitgenodigd om jouw facebookpagina te liken. Dit zijn dus eigenlijk advertenties, maar dan zeer specifiek gericht op mensen die zeer waarschijnlijk geïnteresseerd zijn. Ze hebben immers je website al bezocht.
Facebook marketing strategie
Of je nu kiest voor winacties of niet: een goede strategie is de basis wanneer je wilt scoren met Facebook. Afhankelijk van je bedrijf, product, doelen en budget kan er een strategie worden opgezet waarmee je méér uit Facebook haalt. Wij helpen je hier graag bij.
We komen graag op de koffie om de mogelijkheden vrijblijvend te bespreken.