Conversie verhogen van jouw webshop: 10 tips
Webshop conversie is alles voor een webwinkel. Conversie betekent klanten en dus ook meer omzet en succes. Wil jij de conversie verhogen van je webshop? Wil jij zogenaamde "schijnwinkelaars", potentiële klanten die hun aankoop niet afronden, omzetten in kopende en tevreden klanten? Lees dan verder en gebruik de 10 tips om dit te bewerkstelligen.
Webshop conversie optimalisatie
Met een aantal eenvoudige tips kun je snel en effectief de conversie verhogen van je webshop. Conversie optimalisatie van jouw webshop betekent dat van de bezoekers in je webshop meer bezoekers overgaan tot het werkelijk kopen van een product. Gaat nu bijvoorbeeld 1% van jouw bezoekers over tot een aankoop, dan kun je met conversie optimalisatie in jouw webshop 2 of 3% van de bezoekers omzetten in kopende klanten. Naast de conversie verhogen in de webshop kun je ook het gemiddelde aankoopbedrag van jouw klanten verhogen. Zo haal je optimaal resultaat uit uw bezoekers én klanten.
10 tips om de conversie van je webshop te verhogen
Gebruik deze 10 eenvoudige tips om de conversie van je webshop te verhogen:
-
Geef klanten persoonlijke korting
Klanten die producten in hun winkelwagen hebben gelegd, kunnen alsnog besluiten het bestelproces niet af te maken. Wanneer je deze klanten laat weten dat zij bijvoorbeeld nog één uur of één dag korting kunnen krijgen op hun bestelling of een afzonderlijk artikel, zijn ze meer geneigd het bestelproces voort te zetten. Speciale aanbiedingen aan afzonderlijke klanten bieden, kun je onder meer doen met Fanplayr, dat Cross Internet in jouw webshop kan integreren. Je webshop conversie stijgt hiermee met 25% en het gemiddelde aankoopbedrag stijgt gemiddeld met 50%.
-
Geef klanten een second chance
Klanten kunnen soms urenlang rondneuzen in jouw webshop. Door tijdgebrek of tussentijdse afleidingen sluiten ze echter soms de pagina af. De artikelen die in hun winkelwagen staan klikken ze hiermee automatisch weg. Second chance is een oplossing hiervoor. Het geeft klanten, die hun bestelling om welke reden dan ook verbreken of annuleren, een tweede kans. Ze krijgen een e-mail met daarin een link die leidt naar het winkelwagentje met hun gekozen producten. Zo kunnen ze alsnog hun producten afrekenen door het betaalproces alsnog te doorlopen en af te ronden. De klant krijgt een tweede kans en jouw webshop ook!
-
Kies voor een unieke webshop met maatwerk
Conversie verhogen in je webshop begint bij een unieke webshop met maatwerk. Waarom? Maatwerk maakt het mogelijk dat de webshop volledig aansluit bij de wensen van de klant. Jij spreekt met je design, huisstijl en navigatie jouw doelgroep aan en het maatwerk richt zich ook exact op jouw doelgroep. Is je doelgroep jong en hip en heb je een webshop met mode? Dan is het maatwerk strak en snel, net zoals de vormgeving. Verkoop je computers en andere apparatuur? Dan geeft maatwerk de mogelijkheid om alle technische specificaties van jouw producten zichtbaar te maken en is er eventueel een optie om producten met elkaar te vergelijken. Met maatwerk is alles mogelijk in een webshop. De webshop is uniek en passend bij je doelgroep. Je wilt immers de doelgroep prikkelen tot aankopen! -
Gebruik positieve benamingen in productteksten
Volgens neuromarketeers werkt het veel beter om tekst een positieve flow te geven. Positieve woorden voorkomen namelijk dat lezers 'schrikken'. Positieve woorden zijn woorden als 'goed' en 'comfortabel', maar ook woorden als 'betalen' en 'vermijden'. Je benadrukt namelijk iets in de positieve zin in plaats van het negatieve van woorden te benadrukken, zoals je bij 'niet', 'ongemakkelijk', 'weinig' en 'geen' doet. Bij productteksten prikkel je de kijker dus meer met positieve woorden.
-
Spreek de klant direct aan
Je vult het gemis van direct contact met werknemers een beetje op door jouw klant direct aan te spreken. Of je de klant nu met 'je' of 'u' aanspreekt, je doet het op een wijze waardoor de klant zich direct voelt aangesproken. Bijvoorbeeld: "Wil je een winstgevende en unieke website?". Zo zal een klant eerder verder lezen, doordat de aandacht geprikkeld blijft door je aan te spreken. De kans dat de klant overgaat tot een aankoop groeit hierdoor en dat draagt bij aan de conversie optimalisatie van je webshop.
-
Pas de tone of voice aan op de doelgroep
De webshop conversie verbeter je door de klant direct aan te spreken. Mits je kiest voor de juiste tone of voice. Een jongere, meer open-minded doelgroep voelt zich juist aangesproken bij een meer informele tone of voice. Een oudere professional wil liever worden aangesproken door 'u' als het om zaken gaat. Pas je tone of voice aan om de klant zo optimaal te prikkelen en 'tevreden te houden' met je content.
-
Voorzie artikelen van een uitgebreide productomschrijving
Less is more gaat niet altijd op als het om conversie optimalisatie van webshops gaat. Leesgemak en gebruiksgemak worden verhoogd als teksten kort en bondig zijn, maar productomschrijvingen dienen wel de lezer van alle nodige informatie te voorzien. Je hebt in jouw webshop immers geen werknemers die klanten te woord kunnen staan bij vragen of klanten kunnen overtuigen van de voordelen van een product of dienst. Met een uitgebreide, maar tevens compacte en prettig leesbare productomschrijving, worden alle vragen van de klant beantwoord. Onduidelijkheid staat een aankoop niet meer in de weg.
-
Wees direct duidelijk over kosten en betaalwijzen
Net als de uitgebreide productomschrijving wil een klant direct duidelijkheid hebben over de kosten en betaalwijzen. Draai er niet omheen en maak dit direct duidelijk. De kans dat een bezoeker doorgaat in het bestelproces groeit als je alle informatie duidelijk en openlijk weergeeft. -
Zorg voor een overzichtelijk afrekenproces
Daadwerkelijk bestellen gebeurt bij het afrekenen. Net als duidelijkheid over kosten en betaalwijzen wil de klant een overzichtelijk afrekenproces. Is dat onduidelijk? Dan weet de klant bijvoorbeeld niet hoelang het nog duurt voor deze zijn of haar bestelling kan plaatsen en weet hij of zij ook niet of er nog andere 'bijkomende kosten' op het eind ineens erbij komen. Gevolg: de klant klikt weg. Dus, maak het afrekenproces overzichtelijk om de conversie van je webshop te verhogen.
-
Gebruik een 'keep cart alive'-functie
De 'keep cart alive'-functie vereenvoudigt het bestelproces. Bijvoorbeeld wanneer een klant al in het afrekenproces zit, maar toch nog even teruggaat naar de webwinkel om nog iets uit te zoeken. De gevulde winkelwagen blijft dan intact.
Jouw webshop conversie verbeteren
Wil jij jouw webshop conversie verbeteren? Laat de conversie-specialisten van Cross Internet dit voor je regelen. Wij hebben de kennis, ervaring en tools in huis om de conversie van de webshop snel te verbeteren zodat je jezelf kunt richten op de core business. Neem daarom direct contact op en neem eventueel een kijkje in ons portfolio met tevreden klanten die wij ook hebben geholpen.