Bruikbare tips en strategieën voor Black Friday en de feestdagen 2022
De feestdagen zijn vaak de drukste periode van het jaar waarin veel winst valt te behalen, vooral voor adverteerders en bedrijfseigenaren. Goed om dus je online marketingstrategie weer eens onder de loep te nemen en je voor te bereiden op de e-commerce piekperiode van het jaar. Wellicht wil je bijvoorbeeld inspelen op Black Friday of wil je met kerst extra gaan adverteren. Maar hoe kan je dat het beste doen? In deze blog leggen wij je meer uit over hoe je jouw online shop het beste kunt voorbereiden op de feestdagen van 2022 zodat ook jij maximale conversies kunt behalen!
Feestdagen 2022
Laten we beginnen door alle (feest)dagen nog eens op een rijtje te zetten.
Singles day: vrijdag 11 november 2022
Black Friday: vrijdag 25 november 2022
Cyber Monday: maandag 28 november 2022
Sinterklaas: maandag 5 december 2022
Kerstmis: zondag 25 en maandag 26 december 2022
Oudejaarsdag: zaterdag 31 december 2022
Nieuwjaarsdag: zondag 1 januari 2023
Heb jij bovenstaande dagen al in jouw agenda gemarkeerd? Lees snel verder en gebruik onze marketing tips om maximale conversie te behalen deze feestdagen in 2022!
Google advertenties aanpassen
Google Advertenties zijn de perfecte manier om met jouw website op te vallen in de zoekmachines, waaronder Google. Met Google Ads betaal je om een hogere zoekpositie in Google te bereiken. Hiermee val je op doordat klanten jouw webshop als eerste zien, waardoor je van concurrenten weet te winnen. Helaas ben je wel niet de enige online ondernemer die via Google Ads probeert op te vallen. Vandaar dat het belangrijk is dat je advertenties helemaal in orde zijn.
Pas je biedstrategie en budget aan
Om je advertenties op de juiste manier in te stellen, is het belangrijk om te beginnen met budget vaststellen. De concurrentie tijdens de feestdagen is enorm, waardoor de advertentiekosten zullen stijgen. Hierdoor zal je minder mensen bereiken met hetzelfde budget. Wil je tijdens de feestdagen in 2022 zoveel mogelijk consumenten op je website laten landen en goed zichtbaar zijn op de meest relevante zoektermen? Dan is het van belang om je budgetten te verhogen. Daarnaast is het van belang dat je je biedstrategie aanpast op de feestdagen, zodat je voor, tijdens en na de piekperiode goed zichtbaar bent.
Heb je vorig jaar ook geadverteerd? Dan is het handig om de resultaten van vorig jaar door te nemen. Controleer welke campagnes goed scoorde en welke juist minder.
Zorg voor een geoptimaliseerde Black Friday of feestdagen landingspagina
Daarnaast is het belangrijk om voor de aanwezigheid van een geoptimaliseerde Black Friday (of andere (feest)dag) landingspagina te zorgen, welke overeenkomen met de inhoud van je advertenties. Benadruk op deze landingspagina de kortingen of acties die jij aanbiedt in combinatie met het assortiment dat bij de actie hoort. Buiten de landingspagina, is het zaak dat je de Black Friday actie, of andere feestdagen acties, op de gehele website terug laat komen, bijvoorbeeld in de vorm van banners op de homepagina.
Voeg promotie-extensies toe aan je advertenties
Het is, gezien de concurrentie, tijdens de feestdagen extra belangrijk om goed zichtbaar te zijn en alle mogelijke advertentieruimte te benutten. Er zijn verschillende manieren om binnen jouw advertenties de aanbieding of korting duidelijk te communiceren naar de klant. Bijvoorbeeld in de vorm van extensies. Advertentie-extensies zijn enorm belangrijk voor het bepalen van de positie van je advertentie, maar ze stimuleren ook extra klikken naar de webshop. Met behulp van een gratis promotie extensie kun je zelf diverse onderdelen toevoegen aan je advertentie. Denk aan een kortingsbedrag, kortingspercentage, kortingscode of het uitlichten van pakkende woorden als 'vandaag besteld, morgen in huis' of 'gratis verzending'. Ook kun je een planning aan de promotie-extensie koppelen, waardoor de extensie zich vanzelf uitschakelt wanneer de sale periode is afgelopen. Een ideale manier voor speciale verkoopdagen zoals Black Friday en Cyber Monday.
Promotie-extensies zijn de ideale manier voor speciale verkoopdagen zoals Black Friday
Richt je op belangrijke doelgroepen
Tijdens Black Friday is het voornaamste doel vaak het realiseren van conversies. Toch is het ook van belang om voor Black Friday aanwezig te zijn binnen jouw doelgroep. Hiervoor is het dus enorm belangrijk om binnen jouw doelgroep goed zichtbaar te zijn in de weken voor Black Friday en de feestdagen. Er zijn verschillende manieren waarop je je op belangrijke doelgroepen kunt richten. Zo houdt retargeting van eerdere bezoekers en klanten in dat eerdere bezoekers en/of converterende bezoekers worden geretarget om jouw Black Friday acties onder de aandacht te brengen. Ook kun je gebruik maken van vergelijkbare doelgroepen. Op deze manier kun je consumenten vinden die dezelfde interesses hebben als bestaande bezoekers.
Organisch verkeer aantrekken
Naast het inspelen op de feestdagen met advertenties, is het van belang dat je ook organisch actief bent. Hierdoor zullen je bezoekers beter op de hoogte zijn van je acties tijdens de feestdagen. Wil je een duidelijke planning maken van hoe je de feestdagen gaat indelen en alles goed op elkaar afstemmen? Gebruik dan een contentkalender.
Werk met een feestdagen thema
Tijdens de feestdagen zien we dat de Nederlandse winkelstraten vaak uitbundig zijn versierd met kerstbomen, kerstlampjes en andere feestelijke decoraties. Winkeleigenaren doen dit om de consument in de feestdagen stemming te brengen, met uiteindelijk het doel om meer verkoop te stimuleren. Deze strategie kun je ook voor je webshop en al je andere kanalen inzetten. Zo kun je bijvoorbeeld een opvallende Black Friday banner op je social media kanalen en op je website inzetten. Dezelfde stijl banner kun je gebruiken als omslagfoto op Facebook, de achtergronden van je advertenties en je banner in e-mailcampagnes om voor extra beleving te creëren. Dit zorgt voor herkenning bij je bezoekers en laat zien dat je actief bent in de feestdagen periode.
Verstuur een nieuwsbrief
E-mail marketing is een belangrijke factor in het succes van ieder bedrijf. Of je nou handmatig een nieuwsbrief maakt of veel geld uitgeeft aan enorme campagnes, elk succesvol bedrijf maakt gebruik van e-mailmarketing. Heb je goede acties tijdens de feestdagen? Zorg dat deze bij je klanten bekend zijn. Breng ze onder de aandacht door het versturen van een nieuwsbrief. Pas ook deze nieuwsbrief helemaal aan op het thema Black Friday, Cyber Monday of bijvoorbeeld Kerst en toon hierin de meest aantrekkelijke acties die je aanbiedt. Ook kun je een kortingscode of een link naar de aanbieding verwerken in de nieuwsbrief. Maak tijdig je nieuwsbrief en plan deze in zodat jouw acties op het juiste moment je klanten bereiken.
Zorg dat je actief bent op social media en goed bereikbaar
Black Friday en de feestdagen die daarop volgen krijgen veel aandacht op social media. Een goed moment dus om je aanbiedingen onder de aandacht te brengen en ervoor te zorgen dat mensen over je merk gaan praten. Maak een plan voor je social-mediamarketing tijdens de feestdagen zodat je een overzicht hebt van wat je precies gaat publiceren op welke dagen. Zorg voor afwisseling en pak lekker uit, het zijn tenslotte de feestdagen!
Zorg voor afwisseling en pak lekker uit, het zijn tenslotte de feestdagen!
Daarnaast is het van belang dat je goed bereikbaar bent. Zorg er voor dat er altijd iemand is om vragen te beantwoorden en stel bijvoorbeeld een FAQ op voor de levertijden, retourneren en communiceer duidelijk wanneer iemand iets moet bestellen om het op tijd voor de feestdagen in huis te hebben.
Spreek je volgers aan met winacties
Er bestaat geen betere trigger dan het weggeven van gratis producten. Je kunt dus veel extra bereik creëren door middel van winacties. Je kunt bijvoorbeeld in de aanloop naar Black Friday wekelijks andere acties bedenken met mooie prijzen. Op die manier zal je bericht massaal gedeeld worden, waardoor je het volgersaantal zal zien stijgen en uiteindelijk ook het aantal verkopen.
Tip: gebruik woorden als Black Friday, Cyber Monday en Kerstkorting in je kortingscodes. Zo kun je uiteindelijk meten hoeveel aankopen door deze code zijn gedaan.
Laat Cross Internet helpen!
Wil je jouw website en webwinkel ook klaarmaken voor de feestdagen 2022? Dan vormen bovenstaande tips de perfecte handvaten om mee aan de slag te gaan. Heb je behoefte aan ondersteuning bij het uitwerken van een goede online marketing strategie en de inrichting van je advertenties? Dan staat Cross Internet voor je klaar! Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op door het inschrijfformulier in te vullen, te bellen of te mailen! Wij helpen je graag bij het maken van campagnes en het optimaliseren van je online shop voor Black Friday en de feestdagen 2022.