De online marketing trends van 2017
De online wereld verandert voortdurend en dit zal ook komend jaar weer het geval zijn. 2016 was een mooi jaar, maar om het succes in 2017 te laten doorzetten, dien je als ondernemer mee te gaan met de online trends. Even een opfrisser wat betreft de trends in 2016:
- Mobiele website: Google rolde in april/mei 2016 een update uit waarbij mobiel-onvriendelijke websites een tik kregen in de zoekmachine-posities;
- Meer adwords resultaten boven in de zoekresultaten: waar men eerst slechts één of twee advertenties zag, zijn dat er nu drie á vier. Dit betekent dat de organische resultaten flink naar beneden zijn gezakt in de Google zoekresultaten. Door de aanwezigheid van Google Maps resultaten soms zelfs tot onder de vouw;
- Een met SSL beveiligde website: het SSL certificaat is voor webshops sowieso onmisbaar om betalingen veilig te laten plaatsvinden, maar ook voor websites is het inmiddels belangrijk om een SSL certificaat te hebben. Een veilige online ervaring is key.
Lees ook: Websites zonder SSL als onveilig gemarkeerd - Belangrijke data toegankelijker maken met microdata: Door adresgegevens, telefoonnummers, e-mailadressen en andere belangrijke informatie als microdata in de website te zetten, wordt het voor Google gemakkelijker om deze informatie te vinden en weer te geven.
- Klantenreacties nóg belangrijker: Google spidert reviews en klantbeoordelingen over het hele internet en bundelt deze in het Google Mijn Bedrijf profiel.
Wij zetten trends en volgen uiteraard de belangrijkste trends op de voet om voor al onze klanten een optimaal online resultaat te behalen. Ook in 2017 zetten we dit voort. In het volgende jaar kun je de volgende trends verwachten:
Trend 1 | Geen mobielvriendelijke website? Dan net zo goed géén website
In 2017 wordt verwacht dat maar liefst 75% van het internetverkeer via mobiele devices online zal surfen (bron). In 2016 is er, zoals hierboven reeds vermeld, al een belangrijke mobiele update uitgerold en is het belang van een mobiele website voor sommige bedrijven pijnlijk duidelijk geworden. Deze trend zet zich alleen maar voort. Wie in 2017 geen mobielvriendelijke website heeft, kan net zo goed géén website hebben. Overigens is dit niet alleen van waarde voor Google, maar ook voor uw bezoekers / klanten.
Trend 2 | Google Streetview Indoor
Google Streetview is inmiddels redelijk bekend, maar wist je dat je ook virtueel in gebouwen kan rondlopen? Dit noemt men Google Streetview Indoor. Met een speciale camera kun je het interieur van jouw bedrijf laten vastleggen. Laat potentiële klanten door het bedrijfspand navigeren via hun computer, tablet of telefoon. Dit is écht een manier om jezelf te onderscheiden, want bij veel bedrijven is dit nog niet bekend.
Trend 3 | Video / YouTube is upcoming
2017 wordt het jaar van visuele beelden, en met name van (live) video. Door onze steeds sneller wordende internetverbinding en het non-stop gebruik van mobiele devices, gaat YouTube een steeds grotere rol spelen. Het platform heeft inmiddels meer dan één miljard gebruikers en dagelijks worden honderden miljoenen uren aan video's bekeken. Hier liggen twee kansen: zelf content maken en adverteren. Vooral adverteren is interessant omdat het laagdrempeliger is en er wel veel mogelijkheden zijn: je kunt zelf bepalen bij welke (soort) filmpjes jouw advertentie wordt getoond. Het is dus een efficiënte manier om een zeer specifieke doelgroep te bereiken.
Trend 4 | Content marketing is de sleutel tot succes
Content marketing is constant in beweging. Links en zoekwoorden zijn nog steeds van onmetelijk belang, maar dit alles dient wel in een mooi content-jasje te worden gestoken. Google denkt aan de bezoeker, dus wanneer jij ook aan de bezoeker denkt en relevante content plaatst, dan zul je worden beloond met hogere posities in de zoekresultaten. Relevantie is key.
Goede content betekent lange en diepgaande artikelen die de bezoeker voorzien van goede, bruikbare informatie. Zet tevens in op long-tail zoekwoorden (bijvoorbeeld "gouden ring met diamant" in plaats van alleen "ring") om zo goed mogelijk te voldoen aan de zoekopdrachten van jouw potentiële klant.
Aan de andere kant wordt zogenaamde snackable content ook steeds belangrijker. Dit kun je zien als informatie die gemakkelijk te absorberen is, bijvoorbeeld in de vorm van handige infographics, korte video's, you name it.
Wees interessant en relevant voor jouw doelgroep en je gaat er beslist van profiteren.
Trend 5 | De influencer als marketingtool
Een (social) influencer is iemand die invloed uitoefent op een bepaalde groep volgers. Celebrities zijn hier een voorbeeld van, maar vooral bloggers en vloggers worden alsmaar populairder. Het is in 2016 reeds bewezen dat het effectief inzetten van een influencer een zeer efficiënte manier van online marketing kan zijn. Deze bubbel staat echter wel een beetje op barsten: veel topvloggers en -bloggers verliezen hun geloofwaardigheid en identiteit door de vercommercialisering. Toch kan het in 2017 nog interessant zijn om een influencer in te zetten, voornamelijk in niche branches. Wanneer je bijvoorbeeld een paardenblogger inzet om jouw paardrijzadels te promoten, dan bereik je in één klap een zeer relevante groep mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product.
Trend 6 | Adverteren op social media
We hadden het al over advertenties op YouTube. Uiteraard zijn er nog meer social media kanalen waarop je kunt adverteren. Facebook, Instagram en LinkedIn zijn, afhankelijk van de doelgroep, een geschikte keuze. Zoals we al benadrukten, zal iedereen nóg vaker en langer online zijn. Niet alleen voor werk, maar ook voor de fun. Adverteren op social media is dan de ideale manier om de doelgroep te bereiken met visueel aantrekkelijke advertenties. Tevens zijn er mogelijkheden op het gebied van retargetting waardoor potentiële klanten steeds weer worden getriggerd tot een conversie. Kortom: social media is nog steeds groeiende!
Trend 7 | Een aangepaste boodschap pér kanaal
Uiteraard vertel je één message, maar deze kan wel op verschillende manieren worden verteld. Per kanaal dient de boodschap aangepast te worden op de aanwezige doelgroep. Dat vereist specialisatie. Het correct instellen van social media kanalen, advertenties, content en andere online uitingen is iets wat je daarom beter kunt overlaten aan online marketing professionals. Zo haal je het meeste uit jouw kanalen en kun je jezelf bezig houden met wat jij belangrijk vindt: ondernemen.
Wil jij ook de trends van 2017 volgen en implementeren in jouw online marketing strategie? Wij helpen je graag. Neem contact op, plan een vrijblijvende afspraak en we zetten overzichtelijk op een rijtje wat we voor jou kunnen betekenen.