Google Update: de meta title wordt (gedeeltelijk) vervangen!
De meta title heeft altijd al een belangrijke rol gespeeld in de zoekmachines. Deze wordt namelijk na iedere zoekopdracht weergegeven met het doel dat de gebruikers op jouw pagina landen. De meta title wordt als een HTML tag bij de betreffende pagina verwerkt zodat Google weet welke titel er weergeven moet worden bij een zoekopdracht. En laat Google juist hierbij grote wijzigingen hebben doorgevoerd in de laatste update. Met een nieuw automatisch systeem bepaalt de zoekmachine voortaan zelf of de meta title wordt weergeven, of juist een andere titel op je pagina. Dit heeft gevolgen hoe jouw pagina in de zoekmachine en dus aan bezoekers getoond wordt. Wil je meer weten over de nieuwe Google Update en welke gevolgen het heeft voor jouw vindbaarheid? Wij leggen je graag uit wat een meta title is én wat er daadwerkelijk is veranderd!
Wat is een Meta Title eigenlijk?
Dit is een titel van de betreffende pagina dat wordt weergegeven in de zoekresultaten. Nadat een gebruiker een zoekopdracht heeft ingevoerd in Google, of andere zoekmachines, worden de relevante webpagina’s weergegeven. Deze omgeving wordt ook wel de SERP’s (Search Enginge Results Page) genoemd. Het meest opvallende onderdeel wat daar naar voren springt is de meta title van iedere webpagina.
Neem bovenstaande afbeelding als voorbeeld. Daarin is de zoekopdracht 'webdesign' uitgevoerd. Bij het uitlezen van de pagina wordt de meta title en description weergeven. De description bespreken we verderop in de blog.Wat het meeste opvalt is de meta title. Je ziet hier namelijk direct waar de betreffende pagina over gaat. Krijgt de gebruiker het gevoel dat één van de zoekresultaten matcht aan zijn zoekopdracht, dan heeft je meta title het doel bereikt!
De basis van SEO teksten
SEO bestaat uit vele verschillende technieken, onderdelen én enorm veel geduld. Een van de basiselementen waar je op moet letten wanneer er SEO teksten geschreven worden voor specifieke pagina’s, is dat dit matcht met je meta title’s. Laten we bij hetzelfde voorbeeld blijven als hierboven en onze pagina “webdesign” erbij pakken. De meta title is super relevant aan de content van de betreffende pagina, namelijk het ontwerpen van websites.
Meta title én description
Rondom de meta title zie je nog meer informatie op de SERP’s. Wanneer je naar de afbeelding hierboven kijkt, zie je dat boven de titel, het ‘kruimelpad’ wordt weergeven. Dit geeft direct aan dat je niet op de homepagina terecht komt van de betreffende website, maar dat ze je leiden naar een specifieke pagina. Een pagina dat hoogstwaarschijnlijk perfect aansluit bij de opgegeven zoekopdracht. Tevens is de meta title ook zichtbaar wanneer de gebruikers met de muis over het tabblad gaan van de browser:
Onder de meta title zie je nog meer tekst staan. Tekst dat wat minder opvalt dan de titel, maar nog steeds veel impact kan hebben. Dit stukje tekst wordt de meta description genoemd. Hier heb je de mogelijkheid om de titel wat extra kracht bij te zetten. Zoals je in de afbeelding ziet, hebben wij enkele bulletpoints benoemd die de gebruikers net wat meer informatie over onze organisatie geven. De meta title zorgt ervoor dat de ogen op jouw pagina vallen en mocht dit niet voldoende zijn om de gebruiker te overtuigen om op jouw link te klikken, dan is de meta description de redder in nood. Dit kan namelijk net dat beetje extra informatie zijn wat de gebruikers overtuigd om naar jouw website door te klikken. Niet geheel onbelangrijk dus!
Rich snippets in combinatie met de meta content
Om te beginnen leggen we je eerst uit wat Rich Snippets zijn. Dit zijn uitgelichte onderdelen die getoond kunnen worden bij relevante zoekopdrachten. Door middel van ‘structured data’ maak je Google duidelijk waar dat specifieke stukje content over gaat. Dit biedt de mogelijkheid dat dit stukje content wordt uitgelicht in de SERP’s. Er zijn verschillende soorten rich snippets die je terug kunt vinden in de SERP’s:
- Product snippets
Hier worden de producten van een webshop uitgelicht (door structured data). Google geeft dan directe productinformatie weer in de zoekresultaten. Deze informatie kan verschillen tussen meerdere takken zoals de levertijd, reviews, prijzen en de voorraad. - Benaming van de website + weergave van het kruimelpad
Hierbij wordt de volledige naam van je website/webshop weergegeven én wordt een onderdeel van je navigatie (main menu) eronder geplakt. Dit zorgt ervoor dat je enorm veel ruimte opneemt in de SERP’s waardoor veel aandacht van de gebruikers op jouw website is gericht.
- Review/klantenbeoordelingen
Dit is wellicht dé krachtigste rich snippet die weergegeven kan worden onderaan je positie op de SERP’s. Je ziet hier namelijk je gemiddelde beoordeling, het aantal gouden sterren waarmee de organisatie is beoordeeld en het getal van het aantal reviews. Dit zorgt ervoor dat er direct vertrouwen is gewekt bij de gebruikers waardoor er een grote kans is dat je CTR (click through rate) stijgt.
Wat verandert er met de laatste Google update?
Met de laatste Google update is er een nieuw systeem geïntroduceerd. Dit systeem is verantwoordelijk voor de weergave van de pagina titels in de SERP’s. Het systeem bepaalt nu de best passende titel weergave.
Maar hoe doet Google dit? Ze geven aan dat in 20% van de gevallen, de meta title tag NIET meer wordt uitgelezen, maar dat er wordt gekozen voor de opgegeven titel. Wanneer je op onze https://www.crossinternet.nl/webdesign/ pagina beland, dan is “Webdesign” onze pagina titel, de zogenoemde H1. Wanneer je dit vergelijkt met de eerste afbeelding in deze blog, zie je dat dit enorm verschilt van de opgegeven meta title:
Wanneer Google de titel genereert wordt dit vaak gecombineerd met de bedrijfsnaam. Hieronder een voorbeeld:
Oude weergave in de serp: Webdesign laten maken | Website design | Cross Internet
Nieuwe (mogelijke) mogelijke weergave: Webdesign – Cross Internet
Op zoek naar geoptimaliseerde SEO teksten? Kies voor Cross Internet!
Cross Internet is al +15 jaar lang actief in de online landschappen, waarbij we de Google updates nauwlettend in de gaten houden. Ons marketing team bestaat uit online professionals die iedere dag meer leren over het schrijven van geoptimaliseerde SEO teksten. Wil jij de vruchten plukken van betere organische vindbaarheid? Twijfel dan niet langer en neem contact met ons op!