LinkedIn marketing voor bedrijven: hoe werkt het?
Is LinkedIn marketing al onderdeel van jouw marketingmix? LinkedIn staat bekend als het snelst groeiende social media platform voor zakelijke oogmerken. Voor steeds meer bedrijven is het een onmisbaar kanaal geworden, ze gebruiken het platform niet alleen voor hun naamsbekendheid maar ook worden er nieuwe leads, opdrachten en omzet uit gegenereerd. Dat wil jij natuurlijk ook! Maar hoe begin je met LinkedIn marketing en hoe pak je dit effectief aan?
In dit artikel nemen we je mee in alle facetten van LinkedIn waardoor jij vandaag nog kunt beginnen met het inzetten van LinkedIn marketing voor jouw onderneming! Wanneer je al actief bent als LinkedIn gebruiker kun je nagaan of je het maximale haalt uit jouw pagina. Lees snel verder!
Wat is LinkedIn (marketing)?
LinkedIn is een online social media platform met miljoenen gebruikers welke zich richt op professionals. Het platform heeft als doel mensen van over de hele wereld bij elkaar te brengen zodat ze succesvoller en productiever kunnen zijn. LinkedIn wordt gebruikt om mensen uit dezelfde branche met elkaar te verbinden en te helpen om banen, zzp’ers, klanten of potentiële partners te vinden. Via het platform delen gebruikers onder andere hun zakelijke portfolio, inspirerende content en vacatures.
Bij LinkedIn marketing wordt het platform gebruikt voor diverse doeleinden: connecties maken, content delen, leads genereren, relaties stimuleren en om verkeer naar een website te sturen. Tegenwoordig is LinkedIn naast Instagram en Facebook een belangrijk onderdeel geworden van de marketingstrategieën van veel bedrijven. Het platform kan op diverse manieren effectief ingezet worden om je professionele netwerk uit te breiden.
Als je nog geen LinkedIn pagina hebt voor je bedrijf dan is dit hét moment om daarmee aan de slag te gaan!
LinkedIn gebruikers en doelgroep
Op LinkedIn vind je voornamelijk gebruikers die een profiel aanmaken voor zakelijke doeleinden. Hierdoor is de kans dat iemand geïnteresseerd is in het nemen van beslissingen voor een bedrijf veel groter dan op social media platformen als Facebook of Instagram. Zo kun je jouw product of dienst onder de aandacht brengen bij een doelgroep die bereid is te investeren.
Wist je dat 50% van het social media-verkeer naar een B2B-bedrijfssite afkomstig is van LinkedIn? Een enorm hoog aantal waar je dus goed gebruik van kunt maken!
LinkedIn is simpelweg onmisbaar als jouw doelgroep professionals zijn, bijvoorbeeld als bedrijf in de B2B-markt of als freelancer in de zakelijke dienstverlening. LinkedIn gebruikers komen naar het platform voor ‘business’ en niet voor entertainment zoals op bijvoorbeeld Facebook, Pinterest en Instagram.
LinkedIn is niet alleen een zeer bruikbaar platform voor B2B-marketing maar ook voor B2C-marketing wordt het steeds populairder. We kunnen ervan uitgaan dat de zakelijke gebruikers van LinkedIn niet altijd aan het werk zijn. Met dit in gedachte kun je jouw marketingcampagne inzetten op de vrije tijd van de professionals.
Geef je massages? Na al het harde werk zijn er gegarandeerd professionals die even lekker willen ontspannen. We kunnen dus zeggen dat er voor iedere branche wel een publiek is op LinkedIn.
Je social media marketing uitbesteden? Wij helpen je graag!
Hoe zet je LinkedIn in?
De meest eenvoudige manier om het aantal volgers op je LinkedIn bedrijfspagina te laten groeien is door regelmatig relevante en gevarieerde content te plaatsen. Dit kan bedrijfsnieuws zijn, maar ook het uitlichten van een nieuwe blog, e-book, branche-updates of klantcases: door middel van LinkedIn houd je potentiële klanten, zakenrelaties en collega’s op de hoogte van alle ins & outs van jouw onderneming.
Om een goede LinkedIn-marketingstrategie op te zetten moet je een aantal stappen doorlopen:
- Formuleer duidelijke LinkedIn marketingdoelstellingen;
- Bepaal je doelgroep;
- Optimaliseer en promoot de pagina van je bedrijf;
- Post waardevolle en gevarieerde content;
- Maak gebruik van afbeeldingen en andere media in je content;
- Zet LinkedIn advertenties in.
💡Tip! Jouw medewerkers kunnen op een laagdrempelige manier ambassadeur worden van jouw bedrijf door de bedrijfspagina toe te voegen aan hun persoonlijke profiel.
Adverteren op LinkedIn
Door het plaatsen en delen van content met je netwerk en het netwerk van je medewerkers zul je langzaam je volgers opbouwen. Echter kun je met LinkedIn diverse advertentiecampagnes opzetten. Hierdoor is het mogelijk om je naamsbekendheid en het aantal website bezoekers te laten stijgen door gesponsorde content. Met een campagnebeheer-account kun zelf je budget bepalen, doelen selecteren en heb je de volledige controle over de tijdlijn van je campagne. Kom je er niet aan uit of laat je dit liever over aan een professional? Cross Internet helpt je graag verder! Neem direct contact met ons op!
Voor LinkedIn marketing geldt hetzelfde als voor andere social media kanalen: verbeter en stel je marketing bij op basis van resultaten. Op deze manier kom je stap voor stap tot de benadering die het best werkt voor jouw doelgroep.
Soorten content op LinkedIn
- Een post (bericht)
Door middel van een post kun je jouw volgers een update geven over je bedrijf, je medewerkers, je bedrijfsmissie, producten of diensten. Een post kan diverse doelstellingen hebben. Wil je naamsbekendheid creëren? Verwijs je bericht dan naar de website van je bedrijf. Om meer leads te genereren kun je een bericht verwijzen naar bijvoorbeeld een landingspagina met jullie diensten of aanbod.
- Afbeeldingen / video’s
In combinatie met een korte toelichting is een afbeelding een goede manier om op te vallen. Verwerk de cijfers van je onderzoek in een overzichtelijke infographic, voeg foto’s toe van je werk, het team of een interessante prestatie.
Naast afbeeldingen zijn video’s al enkele jaren een krachtige manier om een boodschap de wereld in te brengen. Deel je eigen gemaakte video, een bedrijfsvideo die iemand voor je heeft gemaakt of gebruik een video om je blog samen te vatten.
- Showcasepagina
Een showcasepagina is geen bericht maar een thematische pagina die je onder je bedrijfspagina kunt hangen, hier kun je content delen gericht op een specifiek thema. Met een showcasepagina kun je inspelen op de wensen van je volgers doordat je andere accenten kunt leggen in je communicatie. Met een showcasepagina creëer je betere vindbaarheid voor je bedrijf, meer inzicht in je doelpubliek, leg je een positieve link naar je bedrijfspagina en heb je de mogelijkheid om de juiste content voor het juiste doelpubliek te plaatsen.
- Een poll
Interactie met je volgers wordt steeds belangrijker, het zorgt ervoor dat je volgers loyaler worden. Via LinkedIn is dit mogelijk met een poll. Met een poll kun je op een laagdrempelige manier polsen hoe jouw connecties denken over een bepaald onderwerp. Voor je volgers kost het slechts enkele seconde van hun tijd en voor jou levert het een berg relevante informatie op.
Bij het plaatsen van een poll heb je meerdere opties. Je kunt zelf bepalen hoe lang je een poll wilt laten lopen; met een maximum van twee weken. Maar je kunt ook bepalen wie jouw poll ziet:
- Iedereen op LinkedIn;
- Eerstegraads connecties;
- Leden van een specifieke groep waarin de poll geplaatst is;
- Deelnemers van een specifiek evenement.
Naast bovenstaande soorten content zijn de mogelijkheden met LinkedIn immens. Wij helpen je graag!
Handige LinkedIn tips
Je weet nu de content mogelijkheden op LinkedIn. Maar voordat je begint het plaatsen van content hebben wij nog enkele handige tips voor je!
Plaats de kern van je post in de eerste twee zinnen
Je volgers komen op LinkedIn vele berichten tegen, maar wat maakt jouw bericht interessant om te lezen? Lezers bepalen vaak in enkele seconden of een post interessant is. Door je kernboodschap in de eerste twee zinnen te schrijven weet een gebruiker direct of dit bericht interessant is om te lezen. Maak hierbij gebruik van witregels in de tekst, dit zorgt voor een fijne leesbaarheid en vergroot de kans dat gebruikers het volledige bericht lezen.
Ook emoji’s kunnen een nuttig hulpmiddel zijn om intonatie te geven aan je digitale communicatie. Houd hierbij altijd de sector, boodschap en het publiek in gedachten.
Bepaal het juiste tijdstip voor een LinkedIn post
Omdat LinkedIn zich richt op professionals zijn gebruikers vaak actief onder werktijden. Zorg er dus voor dat je jouw berichten plaatst tijdens werktijd, 9.00 en 18.00 uur. Uit onderzoek is gebleken dat op dinsdag of woensdag om 9.00 het meest succesvolle moment is om jouw doelgroep te bereiken.
Net als bij Facebook en Instagram worden ook op LinkedIn diegenen die regelmatige berichten plaatsen beloont met het algoritme. Streef ernaar om minstens één keer per week een post te plaatsen. Hierin is structuur en variatie zeer belangrijk.
Let op je taalgebruik
Op LinkedIn wordt een combinatie van formeel en informeel taalgebruik gecombineerd. Doordat LinkedIn een zakelijk platform is dien je hier netter te communiceren dan je op een ander platform zou doen. Op ieder platform bevindt zich een andere doelgroep die op een andere manier aangesproken wilt worden, belangrijk dus om hierop in te spelen.
Aan de slag met LinkedIn marketing!
Benieuwd naar de mogelijkheden van LinkedIn marketing voor jouw bedrijf? Cross Internet denkt graag met je mee! Schroom niet om contact met ons op te nemen. Samen bespreken we de mogelijkheden en gaan we aan de slag jouw LinkedIn marketingstrategie tot een succes te maken.