Inhoud In dit artikel
Floor
Online MarCom
Gepubliceerd: 26 Oktober 2020
Laatste update: 20 December 2022
Leestijd: 7 minuten

Instagram hashtags slim inzetten

Hashtags zijn onmisbaar om op te vallen op Instagram. Niet enkel wordt de zichtbaarheid van je foto’s aanzienlijk verhoogd, maar door het slim inzetten van hashtags ontvang je meer likes en heb je meer interactie met je doelgroep. De perfecte manier om de engagement met jouw brand en bedrijf te vergroten.

Maar hoe moeten hashtags nu precies worden gebruikt? Hoe kun je ze correct inzetten voor je onderneming? En wat zijn de valkuilen? In deze blog ontdek je alle tips and tricks om hashtags op de juiste manier toe te passen en jouw pagina te versterken.

Wat zijn hashtags?

First things first. Wil je hashtags effectief inzetten op Instagram, dan is het wel even belangrijk om te begrijpen wat hashtags nu precies inhouden. Een hashtag is één trefwoord of enkele woorden die gemarkeerd worden me het symbool #, oftewel het hash-symbool. De hashtags worden in de beschrijving van je foto of video op Instagram geplaatst. De markeringen zijn een handig hulpmiddel om Instagram content te categoriseren. Wanneer gebruikers in een zoekopdracht op zoek gaan naar specifieke content, schotelt Instagram snel en direct relevante foto’s en video’s aan hen voor. instagram iphone food instagrammer eten

Het nut van Instagram hashtags

Hoewel op Instagram regelmatig nieuwe toepassingen het levenslicht zien, blijven hashtags onafgebroken de nummer één wanneer het gaat om het vergroten van je bereik. Hashtags zijn immers dé manier voor meer interactie met je doelgroep. 

Door het gebruik van hashtags worden je foto’s in een overzicht getoond en kunnen ze altijd worden opgezocht. Wanneer Instagram gebruikers een zoekopdracht invullen die matcht met je content, dan zullen jouw foto’s getoond worden. Hiermee is het gebruik van hashtags de perfecte manier van Instagram reclame om door nieuwe potentiële klanten en volgers ontdekt te worden en hen kennis te laten maken met jouw brand, bedrijf of product. Lees hier meer over het adverteren op Instagram Reels!

Niet overtuigd van het nut? Volgens onderzoek ontvangen Instagram posts mét hashtags zo’n 13% méér betrokkenheid dan berichten zonder de bekende hash-markeringen. Deze hogere cijfers liegen er dus niet om. Het gebruik van hashtags heeft nut en zijn belangrijk om jouw pagina te laten opvallen.

Hoe gebruik je hashtags op Instagram?

Oké, je weet nu waarom de toepassing van hashtags belangrijk is. Maar hoe nu verder? De volgende stap is de hashtags op de juiste manier gebruiken. Hashtags zijn handig om jouw content te categoriseren. Een voorbeeld: je bent eigenaar van een fitnesscentrum en wilt graag motiverende sportfoto’s delen. Kies dan bijvoorbeeld voor de hashtags #sporten #sportenisgezond of #fitnessgoals. Instagram gebruikers die op zoek zijn naar motiverende sport content of tips zullen jouw pagina via deze tags tegenkomen en je profiel bezoeken. Wanneer je content relevant en interessant is, is de kans bovendien groter dat ze jouw pagina zullen volgen. Het is mogelijk om onder iedere afbeelding maximaal 30 hashtags te plaatsen. Zo heb je dus 30 verschillende invalshoeken om gebruikers kennis te laten maken met jouw content.

                                                  << De kracht van social media gebruiken voor jouw onderneming? Zet dan in op Social advertising! >>

Het vinden van de beste hashtag voor jouw pagina

Zoals eerder besproken is het gebruik van hashtags erg waardevol om je bedrijf een boost te geven. Dit betekent echter niet dat er ‘zomaar’ hashtags gebruik kunnen worden. De finesse zit hem in het vinden van de meest geschikte hashtags, passend bij je merk of bedrijf. 

Zorg voor relevantie

Er is één regel die je bij het gebruiken van hashtags altijd moet onthouden: relevantie boven populariteit. Hoe verleidelijk het ook is om de populairste hashtags op Instagram die miljoenen keren gebruikt is te plaatsen, levert dit uiteindelijk niet meer betrokkenheid en volgers op. Wat is immers de kans dat juist jouw foto uit alle miljoenen foto’s wordt bekeken? En hoeveel mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je vakgebied of product worden met de hashtag bereikt? Kies daarom altijd voor relevantie boven populariteit, en kwaliteit boven kwantiteit.

‘Relevantie boven populariteit’

Heb je geen idee welke hashtags relevant zijn voor jouw pagina? Er bestaan verschillende websites die je helpen bij het vinden van de juiste hashtags en de populairste tags per categorie al voor jou geselecteerd hebben. Hier zit ook een nadeel aan. Aangezien Instagram zich constant ontwikkelt zijn deze lijsten al snel gedateerd. 

Er bestaan gelukkig ook dynamische tools, die up to date worden gehouden en je helpen bij het selecteren van hashtags. We hebben een kleine selectie al even voor je op een rijtje gezet: 

  • InstagramTags
  • Daily Purpose
  •  All Hashtag
  • Tagsfinder
  •  Ingramer

Don’t: gebruik niet steeds dezelfde hashtags

Je hebt diverse Instagram tools gebruikt en hebt 30 relevante en sterke hashtags voor je foto’s gevonden. Nu denk je vast ‘mooi dan gebruik ik deze hashtags voor al mijn content’, dat scheelt uiteindelijk veel werk, toch? Zo werkt het helaas niet. Hoewel het kopiëren van hashtags enkele jaren geleden op Instagram voor evenveel engagement leidde, moet je hier nu voorzichtig mee zijn. Zo straft Instagram het hergebruik van hashtags streng af. Hierdoor word je als gebruiker gedwongen origineel te zijn en dien je gebruikers altijd met een nieuwe groep hashtags onder je content te bereiken.

’Instagram straft het hergebruik van hashtags streng af’


Weet waar je doelgroep zich mee bezighoudt

Wil je de juiste hashtags gebruiken om je doelgroep te bereiken, dan is het van belang om te weten waar je doelgroep behoefte aan heeft. Ga daarom op zoek naar hashtags die je volgers gebruiken en volgen, en die aansluit bij de content die jij op je pagina plaatst. Verzamel deze hashtags en varieer ze in je verschillende berichten.

Doe onderzoek bij concurrenteniphone instagram vrouw tafel

Het gezegde is niet voor niets ‘beter goed gejat, dan slecht verzonnen’. Je concurrenten zijn ook massaal bezig om volgers en potentiële klanten tot zich te winnen. Het is de ideale manier om te kijken hoe je concurrenten hashtags op Instagram inzetten om hun bereik te vergroten. Door af te kijken bij je concurrenten krijg je op deze manier inzicht in de berichten en bijbehorende hashtags. Zo ontdek je eenvoudig welke berichten onder jouw doelgroep goed ontvangen worden, en welke juist niet. Bovendien kun je door concurrentieonderzoek zelfs nieuwe hashtags ontdekken en hiermee een nieuwe groep gebruikers aanspreken.

Volg het succes van je Instagram hashtags

Wanneer je in het bezit bent van een Instagram bedrijfsprofiel, heeft het gebruik van hashtags nog een bijkomend voordeel. Dit profiel geeft immers toegang tot data en analyse van je volledig Instagram kanaal. Hiermee is het mogelijk om de effectiviteit van je hashtags te analyseren. Zo kun je in één oogopslag zien hoe succesvol de door jou gebruikte hashtags zijn geweest, en hoeveel weergaven en vertoningen zij voor jouw content hebben opgeleverd. Een goede manier om met het inzicht van oude data nieuwe content te verfijnen en je doelgroep steeds effectiever te bereiken. We raden daarom elke ondernemer aan om zijn of haar persoonlijk Instagram kanaal gratis te veranderen naar een Instagram bedrijfsprofiel.

Meer weten over Instagram hashtags?

We hebben je in deze blog meer vertelt over het slim inzetten van Instagram hashtags. Helaas is er geen standaard formule waarmee elk bedrijf zijn of haar doelgroep snel en eenvoudig met de juiste hashtags kan bereiken. Het is dus simpelweg een kwestie van kennis én veel proberen.

Wil je graag meer weten over Instagram hashtags of hulp bij de groei van jouw Instagram pagina? Cross Internet kan je daarbij helpen! Schroom daarom niet neem contact met ons op. Dan praten wij persoonlijk verder over alle mogelijkheden om jouw Instagram kanaal een boost te geven en je bedrijf op de kaart te zetten.
 

Contact
Cross Internet Lindanusstraat 12-14 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:00 Dinsdag: 08:30 - 17:00 Woensdag: 08:30 - 17:00 Donderdag: 08:30 - 17:00 Vrijdag: 08:30 - 17:00
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
Locatie Cross Internet Nederweert
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
Cookies op Cross Internet. Cross Internet gebruikt zowel functionele als analytische cookies. Hierdoor kan de website goed functioneren en worden bezoeken op de website goed gemeten. Daarnaast kunnen er marketingcookies worden geplaatst als je deze accepteert. Met marketingcookies kunnen wij de ervaring op onze website persoonlijker en meer gestroomlijnd maken. We kunnen je namelijk nuttige advertenties laten zien en zo je ervaring persoonlijker maken. Meer informatie? Lees hier alles in onze cookieverklaring. Liever toch geen marketingcookies? Dan kun je deze hier weigeren. We plaatsen dan enkel het standaardpakket van functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina. Cookies accepteren
Cookie

Niet goed? Geld terug! Wij garanderen nieuwe klanten via jouw website Door onze bewezen aanpak zijn we overtuigd dat ook jouw website beter kan, deze meer bezoekers krijgt en jij nieuwe klanten en omzet genereert!

Uitgebreide garantie info
Contact opnemen
Onze formule voor meer klanten Klik voor meer informatie
Bereik meer klanten 1