Mobielvriendelijke website (laten) maken
Sinds april 2015 rankt Google websites ook op hun mobiele gebruiksvriendelijkheid. Dat doet de zoekmachine met een speciaal algoritme dat mobielvriendelijke en niet-mobielvriendelijke websites analyseert op hun leesbaarheid op de schermen van mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Vanaf heden, mei 2016, is deze mobiele Google update volledig uitgerold. Dit betekent dat jouw website aan de hand van een mobiele vriendelijkheidstest wordt geschaald op mobiele vriendelijkheid.
Wat houdt dit in?
Scoort je website goed? Dan komt je hoger in de ranking bij zoekopdrachten op mobiele apparaten terecht. Scoort je website minder goed? Dan heeft dit een negatieve invloed op jouw positie in de zoekresultaten op mobiele apparaten.
Dat Google de mobiele vriendelijkheid beloont, betekent echter niet dat de zoekmachine niet meer naar de specifieke content op websites kijkt. Ook al is je website niet mobielvriendelijk, dan kan deze tóch goed scoren vanwege uitzonderlijk goede en relevante content. Dus: niet-mobielvriendelijke websites en pagina's kúnnen en zúllen nog steeds mobiel worden gerankt als de query het verdient, maar je kunt je posities flink verbeteren wanneer deze uitzonderlijk goede content op een mobielvriendelijke website staat.
Hoe je snel ziet in welke mate een website mobielvriendelijk is
Snel achterhalen of een website een mobielvriendelijke website of een niet-mobielvriendelijke website is, is in 3 kliks gedaan.
Hoe?
- Ga naar de handige mobiele vriendelijkheidstest-tool van Google
- Vul de URL in van de website die je wilt testen
- Druk op enter
Google analyseert bij deze test of de website mobielvriendelijk is of niet. Wil je meer informatie en zien welke pagina's wel en welke niet mobiel gebruiksvriendelijk zijn? Log dan in op je Search Console-account en zie in één overzicht zo waar je met jouw website goed en minder goed scoort op mobiele gebruiksvriendelijkheid.
Waarom het zo belangrijk is om goed te scoren op het nieuwste algoritme van Google:
Overal waar je gaat, zie je mensen die bezig zijn op hun mobiele telefoon of tablet. Deze mensen whatsappen, maken foto's, zijn actief op social media, maar daarnaast zoeken ze ook van alles op. Hoe? Natuurlijk: via Google. De mobiele zoekresultaten worden steeds belangrijker in de alsmaar mobieler wordende wereld. Daarom is het erg belangrijk om goed te scoren op de nieuwe update van Google, het mobiele algoritme. Alleen dan haal je het optimale uit je website. Jouw website wordt beter beoordeeld en duikt hoger op in de zoekresultaten. Hierdoor krijg je meer bezoekers en uiteindelijk een hogere conversie. En daar draait het bij websites uiteindelijk altijd om: goede conversie.
Zelf een website mobielvriendelijk maken
Heb je zelf een website in beheer, bijvoorbeeld in een open source content management systeem? Met de volgende tips kunt je jouw website zelf mobiel vriendelijk maken:
- Maak eerst een back-up van je website. Bij updates en wijzigingen kunnen er onverhoopt gegevens verloren gaan.
- Update jouw website naar de laatste versie. Het kan zijn dat jouw website dan al mobiel vriendelijk wordt gemaakt.
- Wil je jouw website mobielvriendelijk maken en kom je er achter dat je toe bent aan een nieuw design of thema? Check dan op voorhand of een thema mobielvriendelijk is door de url van de demoversie te kopiëren en in de mobielvriendelijkheidstest te plakken.
- Check ook of jouw website op mobiele apparaten snel genoeg is met een online PageSpeed Insight test. Valt dit tegen? Verhelp dan meteen alle problemen of maak jouw website eenvoudig sneller met een custom CMS systeem (zoals bijvoorbeeld het Cross CMS systeem) in plaats van een open source systeem.
Hulp bij het mobielvriendelijk maken van jouw website?
Wanneer een website niet mobielvriendelijk is en je zelf niet de kennis hebt om dit te verhelpen, dan is het van belang om actie te ondernemen. Je kunt deze klus uitbesteden aan webprofessionals. Zij kunnen een website helemaal mobiel gebruiksvriendelijk maken. Dit is overigens geen garantie voor hogere posities in zoekresultaten: naast mobiele gebruiksvriendelijkheid dient een website namelijk ook gewoon goed te scoren op het gebied van content en SEO. Deze aspecten zijn immers altijd nodig voor een algehele succesvolle vindbaarheid en goede conversie.
Profiteer van de Google updates!
Als je al een mobielvriendelijke website hebt, heeft de nieuwste update van Google vrijwel geen impact op jouw mobiele vindbaarheid. Echter, Google blijft zijn algoritme verbeteren en elke Google update kan impact hebben op jouw positie in de zoekresultaten. Wil je altijd op de hoogte zijn van updates van Google en hier direct op inspelen om zo jouw vindbaarheid te verbeteren en de conversie te verhogen? Cross Internet heeft webdesigners, webdevelopers, contentspecialisten en marketingprofessionals in huis die allemaal volledige up-to-date kennis hebben van de laatste Google trends.
Wij helpen je graag beter online te scoren! Neem voor vrijblijvend advies contact met ons op.