Inhoud In dit artikel
Michael
General Manager
Gepubliceerd: 25 Maart 2020
Laatste update: 24 Februari 2021
Leestijd: 7 minuten

Een dip in leads ná de corona crisis? Met deze tips heb jij daar geen last van.

Het nieuws van de dag, het coronavirus. We ontkomen er niet meer aan. Events worden massaal afgelast, mensen werken thuis, de supermarkten worden geplunderd en de onzekerheid heerst. De uiteindelijke gevolgen van het coronavirus worden pas achteraf echt zichtbaar, maar veel ondernemers ervaren nu al de noodlottige gevolgen.

Hoe bereid je jouw onderneming voor op de ‘nieuwe’ maar nog onzekere toekomst? Er liggen tal van kansen en ondernemen is zoveel fijner wanneer je een regelmatige stroom van nieuwe klanten ontvangt. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw onderneming toekomstbestendig is en blijft? 

Vanuit onze eigen ondernemersgeest bijten wij ons graag vast om jouw onderneming een zo optimaal mogelijke (online)positionering in combinatie met een goede vindbaarheid te waarborgen. Dit alles gericht op een blijvende stroom van leads via het internet te leveren.

Zorg dat je een crisis na een crisis voorkomt

De natuurlijke reactie bij een crisis is om de hand op de knip te houden. Om je hoofd zo goed mogelijk boven water te houden en te zorgen dat de lonen van je medewerkers betaald blijven worden. Begrijpelijk, onzekerheid brengt voorzichtigheid. Echter, laten we het van de andere kant benaderen door de vraag te stellen welke kansen juist nu voor de hand liggen. Bijvoorbeeld het generen van leads voor jouw onderneming.

Coronavirus leads genereren

Ga voorzichtig te werk, maar laat de rem gecontroleerd los

Veel bedrijven zetten in tijden als deze alle campagnes op de noodrem. De jacht naar nieuwe klanten wordt even niet als prioriteit gesteld. Zeker op het moment dat de vaste lasten met moeite gedekt worden is dit een begrijpelijk keuze. Maar als gezond bedrijf is het in veel gevallen niet direct nodig om als een paniekreactie alle uitgaven stop te zetten.

Juist in tijden als deze zijn er meer dan genoeg redenen om de rem gecontroleerd los te laten en juist in te zetten op advertenties, of juist nu de lange termijn strategie een tandje bij te zetten.

Als online partner zijn wij erop gericht te denken in kansen en hebben wij er een aantal voor je opgesomd.

                                                                              -- Wist je dat het hebben van een goede navigatiestructuur ook enorm belangrijk is voor je website? --

Welke kansen biedt de crisis?

Speel in op het online gedrag van je doelgroep

Afspraken met klanten gaan niet door, operationeel liggen de werkzaamheden stil en activiteiten rondom marketing worden opgeschort. Het resultaat? Meer vrije tijd. En wat doen we massaal met z’n allen wanneer we tijd over hebben? Dan worden onze mobiele telefoons als eerste tevoorschijn gehaald. Social media wordt van boven naar beneden bekeken en het zoekgedrag in Google neemt alleen maar toe. Cliché als het klinkt is dit exact wat bij jouw klanten, maar ook jouw potentiële klanten gebeurd. Met je onderneming is dit de kans om hierop in te spelen door relevante content met jouw doelgroep te delen, daar waar zij zich online bevinden. Zo zorg jij dat je antwoorden voorziet op de belangrijkste vragen en behoefte van je doelgroep. Dit is natuurlijk niets nieuws, maar in tijden van crisis zien we dat er meer tijd dan ooit online gespendeerd wordt. Hierdoor is de kans des te groter dat de juiste mensen jouw (advertentie)boodschap zien. Jouw doelgroep heeft waarschijnlijk andere vragen dan in ‘normale’ tijden. Zorg dat jouw boodschap (advertentie of niet) hierop aangepast is en benader jouw leads.

De agenda’s zullen zich na de crisis weer vullen, zoals ervoor ook het geval was. De boodschap voor nu luidt dus: benut je tijd om leads te genereren, op te volgen (warm houden) en zorg ervoor dat ze gereed zijn met jou zaken te doen na afloop van de crisis. Jouw concurrenten die dit niet aan het doen zijn lopen op deze manier twee maanden achter. Zorg dat jij vooruit loopt op de tijd!

Boek meer resultaten me je advertenties

Nu veel campagnes uitgesteld worden is er minder competitie in de advertentiemarkt. Doordat er minder geboden wordt is de kans des te groter dat de kosten per klik lager uitvallen en je advertenties goedkoper draaien.

Laat vooral je zoekmachine advertenties (SEA) aanstaan, je betaalt ten slotte per klik. Wordt er niet gezocht naar zoekwoorden in jouw campagne, dan zullen de klikken uitblijven en betaal je niks. Maar als er juist wel gezocht wordt ben jij een van de weinige die jouw potentiële klant te hulp schiet!

Deel je kennis, deel je kunde

In de ideale situatie laat je bezoekers landen op je website een actie ondernemen. Heb je nog een e-book op de planken liggen of een andere wijze waarop je bezoekers op een laagdrempelige manier kunt helpen en waar je tegelijkertijd hun gegevens weet achter te laten? Dan is nu het moment om deze in zetten en te vermarkten. Onthoud: jouw doelgroep zit met vragen, zorg dat je hierop inspeelt.

Speel in op de zekerheid van je klanten

Van nature zijn mensen risicomijdend, zo zie je in tijden als deze dat we massaal gezamenlijke risico’s mijden. De kans dat jouw bestaande klant besluit over te stappen naar je concurrent is dus klein. Maak daarom nu al de verlenging van contracten bespreekbaar om een extra steuntje zekerheid te geven. Is een verlenging nog niet aan de orde? Benader dan jouw klant pro actief en denk met ze mee in de plannen voor de komende maanden. Zo toon je ook in tijden van stress en onzekerheid de helpende hand.

Creëer waarde bij je klanten

Nu je operationele werkzaamheden stil zijn komen liggen is er juist tijd voor waardecreatie. Juist nu wordt door iedereen wat extra aandacht gewaardeerd. Stel een wekelijks agenda punt op om alle nieuwe leads, maar ook klanten te bellen. Zo toon je interesse in hun aangepaste situatie. Juist in deze tijd zal dit voor een positieve verrassing zorgen en de verdere stappen in het salesproces vergemakkelijken.

Tijd voor verbeteringen

Door het jaar heen een van de meest gebruikte excuses: we hebben hier nu echt geen tijd voor. Nu je tijd over hebt is ook het moment om met een frisse blik naar je processen te kijken. Er vallen altijd procesverbeteringen door te voeren, maar vaak is het vereist om hiervoor uit je comfortzone te komen om het te spotten. En laat dat nu juist tijd kosten. Benut nu de tijd om eens met je directe collega’s hierover te praten en concrete actiepunten boven water te halen. Zo zorg je ervoor dat jouw organisatie nog sterker terugkomt.

Afsluitend

De hand op de knip in tijden van een economische dip als eerste reactie is niet altijd de juiste methode. Het genereren van leads en behouden van klanten is ook voor jouw onderneming een essentiële pilaar. Op het moment dat de economie weer aantrekt wil je natuurlijk klaar staan om krachtig in actie te komen. Plant daarom nu al zaadjes bij jouw potentiële klanten zodat zij weten dat je er ook nu voor hun bent!

Worstel jij in deze vreemde tijd met vragen, dan is het juist prettig om een onafhankelijke opinie te krijgen. Ons doel is altijd jouw online succes centraal te zetten. Wil je gratis en vrijblijvend over de situatie en beste aanpak voor jouw onderneming sparren? Neem dan gerust contact met ons op via 0495-451170 of plan een gratis gesprek.

Contact
Cross Internet Lindanusstraat 12-14 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:00 Dinsdag: 08:30 - 17:00 Woensdag: 08:30 - 17:00 Donderdag: 08:30 - 17:00 Vrijdag: 08:30 - 17:00
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
Locatie Cross Internet Nederweert
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
Cookies op Cross Internet. Cross Internet gebruikt zowel functionele als analytische cookies. Hierdoor kan de website goed functioneren en worden bezoeken op de website goed gemeten. Daarnaast kunnen er marketingcookies worden geplaatst als je deze accepteert. Met marketingcookies kunnen wij de ervaring op onze website persoonlijker en meer gestroomlijnd maken. We kunnen je namelijk nuttige advertenties laten zien en zo je ervaring persoonlijker maken. Meer informatie? Lees hier alles in onze cookieverklaring. Liever toch geen marketingcookies? Dan kun je deze hier weigeren. We plaatsen dan enkel het standaardpakket van functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina. Cookies accepteren
Cookie

Niet goed? Geld terug! Wij garanderen nieuwe klanten via jouw website Door onze bewezen aanpak zijn we overtuigd dat ook jouw website beter kan, deze meer bezoekers krijgt en jij nieuwe klanten en omzet genereert!

Uitgebreide garantie info
Contact opnemen
Onze formule voor meer klanten Klik voor meer informatie
Bereik meer klanten 1