Belangrijk: SSL laten installeren
In een eerdere blog gaven we al aan dat websites zonder SSL door Chrome als onveilig gemarkeerd zouden worden in januari 2017. Firefox dacht waarschijnlijk: dan kunnen wij niet achterblijven. Ook de nieuwe versie van Firefox (versie 51) laat namelijk het welbekende slotje met de streep erdoor zien in de URL balk bij het ontbreken van een SSL certificaat. Nu is het dus nóg belangrijker om te kiezen voor een SSL certificaat voor jouw website en webshop.
Nog even in het kort: wat is een SSL certificaat?
Eigenlijk is een SSL certificaat een bestandje dat informatie versleutelt alvorens deze over het internet wordt verzonden. Door deze versleuteling kan de informatie niet ontcijferd worden door derden. Bij het verzenden van persoonlijke informatie, zoals betaalgegevens en wachtwoorden, is een SSL certificaat juridisch verplicht. Bij overige websites is dit nog niet het geval, maar het wordt wel met klem aangeraden door de recente ontwikkelingen.
Wat kost het installeren van een SSL certificaat?
Behalve de jaarlijkse kosten van het certificaat (deze zijn afhankelijk van het soort certificaat) zijn er ook kosten gebonden aan het installeren van het certificaat. Het is niet een kwestie van "aanzetten".
Ben je benieuwd naar de precieze tarieven die van toepassing zijn op jouw website? Informeer vrijblijvend naar de tarieven via het contactformulier.
Zo zijn er een aantal zaken waar we rekening mee moeten houden en die we moeten controleren en, waar nodig, aanpassen. Allereerst dient de site gemigreerd te worden naar https. Vervolgens gaan we alle URLs van de oude website redirecten naar de gelijkwaardige URL in de nieuwe website. Wanneer sommige pagina's niet meeverhuizen, worden er redirects gemaakt naar andere relevante pagina's om geen waarde te verliezen.
Redirects controleren
Ook de oude redirects moeten gecontroleerd. Stel, jouw website is al ooit gemigreerd van het ene naar het andere domein. De kans is groot dat toen ook al redirects zijn ingesteld. Om een zogenaamde redirect-ketting te voorkomen, moeten alle oude redirects ook meteen worden doorgezet naar de nieuwe https website.
Externe links en profielen aanpassen
Zowel interne als externe links zullen gecheckt moeten worden. Niet alleen van partnerwebsites, maar ook vanuit bijvoorbeeld jouw Google Mijn Bedrijf pagina en Analytics. Deze profielen en links moeten allemaal worden omgezet en gecontroleerd worden. Vooral Analytics & Google Search Console dienen correct ingesteld te zijn om het verkeer goed te meten. Ook social media profielen mogen niet worden vergeten, alsmede advertentiecampagnes zoals Adwords.
Verder wordt nog gekeken naar de laadtijd van de website en eventuele canonicals en andere elementen. Tevens dient de XML sitemap aangepast te worden en moeten de resources zoals CSS, afbeeldingen en andere documenten beschikbaar zijn op https.
Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden rondom SSL voor jouw website.