Waarom een gebruiksvriendelijke website zo belangrijk is
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de gebruiksvriendelijkheid van een website invloed heeft op de intentie van bezoekers om de website daadwerkelijk 'te gebruiken'. Als een website minder gebruiksvriendelijk is, wat in kleine details kan zitten, dan kan dit een negatief effect uitoefenen op hoelang een bezoeker op de website blijft, en het kan er uiteindelijk voor zorgen dat een bezoeker besluit om géén producten of diensten aan te schaffen en/of géén contact op te nemen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, aangezien een contactopname en producten of diensten verkopen voor de meeste bedrijven de belangrijkste online doelstellingen zijn.
Welke zaken zijn van invloed op de gebruiksvriendelijkheid van een website?
Het webdesign is slechts één aspect van de zaken die invloed kunnen hebben op de gebruiksvriendelijkheid van een website. Er zijn nog tal van, veelal kleinere, zaken die ook hun effect op de gebruiksvriendelijkheid uitoefenen. Bijvoorbeeld:
- het aantal tabjes en buttons
- de consistentie in de website
- de complexheid van de sitemap
- de hoeveelheid tekst op pagina's
- de opmaak van webteksten
- de grootte en scherpheid van afbeeldingen
- de toepasselijkheid van beelden
- de logica en leesbaarheid van de menu's
Om een voorbeeld toe te lichten: als een website complex in elkaar steekt en veel tabjes en veel verschillende menu's heeft, is het lastiger om te zien waar de bezoeker moet zijn voor de informatie die hij of zij zoekt.
Een gemiste kans
Een website waarbij onduidelijkheden ontstaan over de inhoud, de doelen en de informatie, is het schoolvoorbeeld van een niet-gebruiksvriendelijke website. Deze zal daarom kansen om bezoekers te prikkelen mislopen. Een gebruiksvriendelijke website laat dan ook in slechts enkele seconden aan de bezoeker zien wat hij of zij er kan vinden, doen en vragen. Op een zeer gebruiksvriendelijke website wordt de bezoeker 'prettig ontvangen' en soepel door de site begeleid om vervolgens tot actie te worden geprikkeld. Hij of zij neemt bijvoorbeeld contact op, downloadt iets, schrijft zich in voor de nieuwsbrief of bestelt producten of diensten.
Checklist voor een 100% gebruiksvriendelijke website
Een 100% gebruiksvriendelijke website voldoet aan een aantal punten. Als je website aan deze punten voldoet, kunnen gebruikers direct zien wat ze op jouw website kunnen vinden en kunnen doen, en daarmee verhoog je de intentie om jouw website te gebruiken.
- Duidelijke navigatie
- Optimaal kleurgebruik
- Goede tekstopmaak en tekstlengte
- Goede en foutloze teksten
- Overzichtelijke vlakverdeling
Voldoet je website niet aan alle punten of denk je dat het op een bepaald punt beter kan? Gebruik dan de volgende tips om jouw website usability te verbeteren.
10 Tips voor een betere usability van je website
De usability van jouw website kun je met een aantal tips eenvoudig vele malen verbeteren.
- Zorg voor een logische menustructuur met maximaal zes tabbladen
- Geef de tabbladen van het menu korte trefwoorden, die goed omvatten wat achter de menuknop te vinden is
- Houd pagina's kort, zodat een bezoeker niet eindeloos hoeft te scrollen
- Zorg voor voldoende witruimte op tekstpagina's, dat bevordert de leesbaarheid
- Geef pagina's kleur met scherpe beelden, zodat pagina's gevarieerd zijn en gebruikers niet 'verveeld' raken door de tekst
- Gebruik handige, nuttige links, maar beperk de hoeveelheid interne links tot maximaal drie per pagina
- Kies voor een prettig leesbaar lettertype en gebruik het lettertype consistent in de hele website
- Maak de url's van pagina's logisch, zodat de gebruiker niet 'de weg kwijtraakt'
- Zorg ervoor dat pagina's een snelle laadtijd hebben met een clean design CMS-systeem
- Kies zorgvuldig koppen om de leesbaarheid te verhogen en de logica van de website te verbeteren
Gebruiksvriendelijkheid begint bij het design
De basis van een gebruiksvriendelijke website ligt in het design. Het design bepaalt namelijk de vlakverdeling van een website, de menuweergaven, het kleurgebruik op de website, de kolombreedte van teksten en de consistentie van lettertypen, achtergronden en afbeeldingsranden. Als het design in orde is, is je website al voor 75% gebruiksvriendelijk. De overige 25% van de gebruiksvriendelijkheid van je website wordt bepaald door de tekstuele invulling.
Wil jij de gebruiksvriendelijkheid van je website verbeteren? Informeer bij Cross Internet naar onze mogelijkheden!