10 Veelgemaakte SEO fouten
Als bedrijf met meerdere concurrenten wil je natuurlijk online goed vindbaar zijn. SEO helpt online meer succes te behalen door beter gevonden te worden in online zoekmachines zoals Google. Jouw doelgroep komt zo online sneller in aanraking met diensten of producten die op je website worden aangeboden.
Bij het niet goed toepassen van SEO technieken kan het zijn dat de online behaalde resultaten tegenvallen. Het is en blijft een vak apart dat continu in beweging is en ook zal blijven veranderen. Om ervoor te zorgen dat je website een hoge ranking blijft behouden in zoekmachines zul je dus ook mee moeten bewegen met de laatste veranderingen.
Er worden nog regelmatig fouten gemaakt die ervoor zorgen dat jouw website minder bezoekers krijgt. Voorkom deze 10 veelgemaakte SEO fouten en verbeter je online vindbaarheid.
Makkelijk per SEO-fout navigeren? Klik hieronder op de fout(en) die je wilt lezen.
Fout 1: copy paste van teksten
Het is belangrijk dat content op een website uniek is. Hebben verschillende websites dezelfde teksten, dan wordt dit gezien als dubbele content. Het klakkeloos kopiëren en gebruiken van andermans teksten wordt dan ook bestraft door je website lager te laten scoren in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat de teksten die jij op je website plaatst origineel en zelf geschreven zijn.
Bij een webshop kan het voorkomen dat je intern dezelfde content gebruikt. Hetzelfde product op verschillende pagina's zorgt ervoor dat er ofwel aan één pagina veel waarde wordt gegeven of dat de waarde zal worden verdeeld over de verschillende pagina's. Dankzij een aanpassing in de HTML code van de gedupliceerde pagina's kun je aangeven dat dit een verwijzing naar het origineel is. De waarde zal nu naar deze originele pagina gaan en niet worden verdeeld over verschillende pagina's.
Meer weten over SEO en ChatGPT? Dat lees je hier!
Fout 2: Onlogische website samenstelling
Het plaatsen van veel content op één pagina zorgt ervoor dat de website onoverzichtelijk wordt voor zowel de bezoeker als de zoekmachine. Door ieder belangrijk stukje content een eigen pagina te geven heb je veel meer ruimte voor het plaatsen van belangrijke informatie. Ook geef je jezelf de mogelijkheid SEO toe te passen op bijvoorbeeld de verschillende url's, page titels en meta descriptions. Een gestructureerde website is beter leesbaar voor beiden. Een logische website gaat hand in hand met websdesign, zo dient de opbouw van het design van de website overzichtelijk en logisch te zijn. Wil je meer weten wat wij met webdesign voor jou kunnen betekenen?
Fout 3: Té veel keywords gebruiken
Door het gebruik van keywords laat jij de zoekmachine weten waar de pagina over gaat. Zo kunnen bezoekers je pagina vinden aan de hand van één of meerdere van deze keywords.
Denk jij het systeem te slim af te zijn door heel veel keywords te gebruiken? Doe dit dan maar vooral niet! Het gebruik van heel veel keywords wordt door Google gezien als spam. Het plaatsen van té veel keywords op een pagina kan ervoor zorgen dat deze minder scoort, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Fout 4: Keywords die JIJ goed vindt passen
Het gebruik van keywords klinkt heel simpel. Kies de best passende woorden bij jouw onderwerp/content en gebruik deze als keywords. In de realiteit ligt dit iets anders..
Keywords die voor jou heel duidelijk zijn (omdat je in de branche zelf zit) klinken totaal niet logisch voor anderen. Zo zullen mensen hun eigen woorden gebruiken om een bepaald product of dienst te vinden. Verdiep je in de populaire zoekwoorden rondom jouw branche en voorkom dat je slechts vindbaar bent op vakkundige termen.
Fout 5: Het afraffelen van een tekst
Waar zoekmachines vroeger vooral aandacht besteedde aan het aantal keywords en links, wordt er tegenwoordig veel dieper ingegaan op de teksten zelf. Het is dus van groot belang een correcte tekst te schrijven die niet alleen uniek is, maar ook keywords bevat. Hoe de tekst is opgezet is belangrijk voor de leesbaarheid van de zoekmachine. Zo worden de headers als belangrijke stukken uit je tekst gezien. Voorzie de headers met keywords voor een gestructureerde en vindbare tekst.
Ook voor de consumenten zijn teksten met verschillende headers aantrekkelijk. Zo kunnen ze gelijk scannen wat wel en niet interessant is en voorkom je een saaie lange tekst.
Fout 6: Te veel oninteressante content
Gemiddeld heeft een consument een aandachtsspanne van 8 seconden. Consumenten worden steeds sneller, slimmer en meer selectief in de content die ze tot zich nemen. Probeer dus om de consument binnen deze 8 seconden te overtuigen om je tekst te lezen. Interesse opwekken doe je dus vooral niet door teveel tekst en informatie bijeen te gooien. Maak een duidelijk scanbare tekst met voor de consument interessante content. Besteed ook aandacht aan de titel die een grote rol speelt in het keuzeproces van de consument. Laat zien dat je tekst het lezen waard is!
Fout 7: Populaire keywords bij niet passende content
Dat populaire keywords belangrijk zijn weten we natuurlijk. Maar de tekst om de keywords heen is ook een bepalende factor. Google weet de teksten te beoordelen op hun keywords, inhoud en of deze bij elkaar aansluiten. Je kan de focus dus wel op de populaire keywords leggen, maar ook de door jou geschreven tekst zal meespelen in de zoekmachineranking. Besteed zowel aan de keywords als aan de rest van de tekst genoeg tijd en moeite.
Fout 8: Onduidelijke anchor tekst
In je teksten zul je ongetwijfeld gebruik maken van anchor tekst, oftewel interne links. Zo breng je andere pagina's wat meer onder de aandacht en kan de zoekmachine deze links volgen. Zorg ervoor dat de anchor tekst aansluit bij de content en deze op een duidelijke manier in de tekst is verworven. Ook is het handig de anchor tekst duidelijk te beschrijven. Deze werkt meestal beter dan een simpele 'Klik hier' tekst.
Fout 9: Geen gebruik maken van je statistieken
Speciaal ontworpen programma's geven je de mogelijkheid het verkeer van je website te meten. Zo kan jij bijvoorbeeld zien waar bezoekers op je website vastlopen of hoe ze op een bepaalde pagina terecht zijn gekomen.
Zo kun jij als eigenaar ook zien welke content goed of minder goed scoort. Bekijk regelmatig deze statistieken en pas je aanpak hier op aan. Meer weten over data driven marketing? Ontdek wat voor jouw website het best werkt!
Fout 10: Het niet up-to-date houden van je content
Je wilt natuurlijk voorkomen dat je website een eenmalig gelezen boek wordt. Bezoekers van je website hebben de content al eens gezien en gelezen. Zorg er voor dat je je content regelmatig vernieuwt en verhoog de kans op een herhalingsbezoek.
Ook de zoekmachine vindt het interessant als jij nieuwe content op je website plaatst. Zo zal je website gezien worden als een actieve website, wat natuurlijk goed scoort in ranking! Wil je zeker zijn van kwalitatieve en relevante content voor jouw website? Kijk dan eens naar onze copywriting diensten óf lees meer over Cross Internet als tekstschrijver voor je website.