WhatsApp Kanalen: direct verbinden met jouw doelgroep
In deze tijd is WhatsApp niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. De gemiddelde WhatsApp gebruiker krijgt ongeveer 65 berichten per dag binnen. Dit is ook niet gek, denk aan je app gesprekken met vrienden individueel, al die talloze groepsapps met vrienden, familie, school, werk en de sportvereniging. WhatsApp werd in 2009 opgericht en had binnen vijf jaar al meer dan een miljard downloads. Het is in al die jaren uitgegroeid tot de meest gebruikte app wereldwijd. WhatsApp probeert haar app up-to-date te houden in deze snel veranderende wereld. Dit hebben ze gedaan door middel van een status toe te voegen, een community toe te voegen en nu hebben ze de nieuwe functie Kanalen toegevoegd. In 2017 speelde WhatsApp al met het idee en nu in 2023 hebben ze het gelanceerd. De nieuwe functie lijkt een beetje op de social media-platformen Telegram en Discord. Via WhatsApp kanalen kun je het bereik van je bedrijf nog meer laten groeien.
Wat zijn WhatsApp Kanalen?
Kanalen is de nieuwe functie binnen WhatsApp. Het is een nieuw onderdeel onder het kopje ‘Status’. Door de toevoeging van Kanalen zal dit tabblad vernoemd worden naar ‘Updates’. Als ondernemer kun je een kanaal aanmaken en mensen kunnen zich abonneren op je kanaal. Mensen kunnen je kanaal vinden door te zoeken in een grote database met allemaal kanalen of ze kunnen je kanaal volgen via een link. Je kunt een link van je kanaal delen in groepsapps, social media kanalen en via de mail. In dit kanaal kun je tekst, foto’s en video’s toevoegen en stickers en polls plaatsen.
Als eigenaar van een kanaal kun je ervoor kiezen of je kanaal openbaar is of niet. Je kunt meerdere dingen beheren over je kanaal. Denk aan de instelling dat er geen screenshots gemaakt kunnen worden en er geen berichten uit het kanaal doorgestuurd kunnen worden. Daarnaast kunnen volgers alleen reageren met emoji’s en poll reacties. De beheerder van het kanaal kan aangeven per bericht welke emoji’s gebruikt mogen worden. Wie een bericht plaatst of reageert wordt afgeschermd. Als beheerder zijn je nummer en profielfoto afgeschermd van je volgers. Alles blijft anoniem, ook de volgers op je kanaal. Jij als eigenaar van een kanaal kunt de namen, profielfoto’s en nummers van je volgers ook niet zien. WhatsApp wil dat iedereen anoniem blijft binnen Kanalen. De content die op de kanalen gepost worden zijn 30 dagen zichtbaar, hierna worden ze automatisch verwijderd door WhatsApp.
Manieren om Kanalen binnen WhatsApp te gebruiken
Je kunt Kanalen op verschillende manieren gebruiken. Hier een aantal manieren hoe WhatsApp Kanalen het best kan worden ingezet.
- Voor belangrijke mededelingen binnen sportverenigingen: Veel informatie van sportverenigingen gaat of via de mail of via verschillende groepsapps. Als een vereniging iets urgents wil mededelen is dit via Kanalen het efficiëntst. Er hoeft geen mail verstuurd te worden en onnodige reacties via de privé groepsapps kunnen vermeden worden. Je verliest je boodschap niet in een zee van reacties.
- Als intern communicatiekanaal voor bedrijven: Er zijn veel communicatiekanalen voor bedrijven, maar niet allemaal even efficiënt. Informatie wordt via verschillende kanalen gedeeld, waardoor je het overzicht kwijtraakt. Met WhatsApp Kanalen kun je één communicatiekanaal aanmaken waarin je belangrijke aankondigingen doet, updates of inspirerende content posts. Het biedt een gebruiksvriendelijke oplossing voor de mobiele levensstijl van vandaag.
- Voor het ontdekken en delen van kennis: Gebruik Kanalen om taaltips, kennis, of zelfs grappige feitjes te delen. Het is een geweldige plek om van elkaar te leren, of je nu geïnteresseerd bent in Nederlands, marketing of misschien Photoshop. Je kunt je abonneren op kanalen om je kennis te vergroten in je eigen tijd.
- Om op de hoogte te blijven van specifiek nieuws: Of het nu gaat om verkiezingen, rampen of andere belangrijke gebeurtenissen, Kanalen dient als een centrale hub voor snelle updates. Het bewezen succes van social media in noodsituaties laat zien dat Kanalen op WhatsApp hierin een waardevolle rol kan spelen.
WhatsApp Kanalen voor ondernemers
Als ondernemer kun je je abonneren op kanalen die je op de hoogte houden van relevante trends en ontwikkelingen in de markt. Zodat je als eerste hier van af weet en het kunt implementeren in je bedrijf. Daarnaast kun je zelf je doelgroep op de hoogte houden van ontwikkelingen binnen je bedrijf. Al je klanten hebben WhatsApp op de telefoon, als er iets relevant is voor al je klanten hoef je niet meer een mailtje te sturen, maar kun je het in je kanaal zetten. Je hebt via Kanalen bijna 100% bereik. Bijna niemand mist een appje in deze tijd. Daarnaast is het een fijn platform om verkeer, leads en verkopen naar je andere social media kanalen, webshop of website te krijgen.
Via WhatsApp Kanalen heb je als ondernemer bijna 100% bereik
Via WhatsApp kanalen kun je meer interactie creëren met je doelgroep. Je moet hiervoor natuurlijk eerst naar je kanaal linken, om zo veel mogelijk mensen op je kanaal te krijgen. Je kunt een link delen via:
- Je website
- Via je social media kanalen
- Op een fysieke locatie door middel van een QR-code
- In je nieuwsbrief via de mail of in je e-mailhandtekening
Vroeg instappen als ondernemer neemt altijd een risico met zich mee. Toch wordt er veel verwacht van WhatsApp Kanalen. Whatsapp is een succesvol platform met veel gebruikers. Kanalen uitproberen kan bijna geen slecht idee zijn. Grote bedrijven in Amerika en het Verenigd Koninkrijk hebben al een kanaal aangemaakt voor hun bedrijf in Whatsapp.
Een kanaal aanmaken
Een kanaal aanmaken kan via de app en via de desktopversie. Klik op het spraakwolk icoontje en daarna op het plusje om een kanaal aan te maken. Geef je kanaal een naam, let op: je kunt de naam van het kanaal maar één keer instellen. Denk hier goed over na! Na het instellen van de naam kun je het kanaal openbaar zetten, voeg hierna een profielfoto toe en start met het uploaden van content.
Iedereen kan kanalen zoeken en volgen of je moet dit anders hebben ingesteld. Let dus op welke woorden je gebruikt in je berichten. Als je eenmaal een bericht hebt geplaatst kun je deze achteraf niet meer wijzigen of aanpassen. Het bericht kan wel verwijderd worden. Het aanmaken van een WhatsApp kanaal is gratis.
De waarde van WhatsApp Kanalen voor ondernemers
WhatsApp heeft de manier waarop we communiceren verandert met de recente introductie van WhatsApp Kanalen. Als ondernemer kun je nu een kanaal aanmaken, waar mensen zich op kunnen abonneren. Dit biedt een unieke kans om direct te communiceren met je doelgroep, zonder verloren te gaan in de chaos van traditionele communicatiekanalen.
De waarde van WhatsApp Kanalen voor bedrijven is duidelijk. Het biedt een platform voor het delen van belangrijke mededelingen binnen sportverenigingen. Ook voor het ontdekken en delen van kennis, het volgen van specifiek nieuws, en het betrekken van je doelgroep bij jouw bedrijfsupdates. WhatsApp Kanalen is de ideale oplossing. Grote bedrijven hebben het potentieel al ontdekt en in Nederland wordt verwacht dat meer ondernemers zullen volgen.
Verbinding met je doelgroep via WhatsApp
Als ondernemer kun je niet alleen profiteren van bestaande kanalen, maar ook zelf een kanaal aanmaken. De mogelijkheid om je doelgroep direct op de hoogte te houden, zonder dat ze een e-mail hoeven te openen. Het is een manier om verkeer, leads en verkopen naar je andere platforms te leiden.
Als eigenaar van een kanaal beheer je de instellingen, van het voorkomen van screenshots tot het beheren van doorstuur mogelijkheden. Reacties in kanalen zijn beperkt tot emoji's en poll reacties, waardoor het interactief, maar niet rommelig wordt. Hoewel er nog vragen zijn over de toekomstige functies van Kanalen, is het duidelijk dat deze innovatie veelbelovend is. Dus, waar wacht je nog op? Creëer nu je eigen WhatsApp Kanaal en verbind met je doelgroep.
Breng jouw online succes tot een nieuw level met Cross Internet
In deze digitale wereld is het erg belangrijk om zichtbaar te zijn en te blijven. Met talloze veranderingen en ontwikkelingen is het soms moeilijk om de juiste koers te bepalen. Bij Cross Internet begrijpen we deze uitdagingen en staan we klaar om je te ondersteunen bij het optimaliseren van SEO, SEA, social media, campagnes en nog veel meer. Met onze expertise haal je het maximale uit je online verkeer. Laten we samenwerken om de online zichtbaarheid van jouw website naar een nieuw niveau te brengen. Benieuwd naar alle mogelijkheden? Aarzel niet en neem contact op met ons.